Hummingbird: het nieuwe algoritme van Google.

hummingbird google algoritme

Na de 100% not provided is er een tweede opmerkelijk nieuwtje in SEO-land deze week. Google heeft op een bijeenkomst ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het bedrijf, aangekondigd dat het een nieuw algoritme gebruikt. Dit nieuwe algoritme is ongeveer een maand geleden onder de radar uitgerold en heeft de naam Hummingbird gekregen. Het nieuwe algoritme laat zoekopdrachten als complete vragen laat verwerken, in plaats van als afzonderlijke woorden. Hierdoor zouden complexe zoekopdrachten (long tail) betere zoekresultaten moeten opleveren.

Hummingbird

hummingbird google algoritmeDe naam Hummingbird betekent kolibri en werd gekozen omdat het nieuwe algoritme net als de hummingbird snel en accuraat is. Dit nieuwe algoritme heeft effect op 90 procent van alle zoekopdrachten volgens Amit Singhal van Google.

Het beter kunnen beantwoorden van zoekopdrachten door ze als complete vragen te verwerken, is mede het gevolg van een uitbreiding van de Knowledge Graph-functionaliteit. Het betreft de grootste update sinds de zoekmachine is overgestapt op ‘Caffeine’ in 2010. Caffeine zorgde ervoor dat veranderingen aan websites sneller werden doorgevoerd in de index, door informatie in kleine brokjes te verzamelen. Tot die tijd kon het soms weken duren voordat bepaalde websites waren bijgewerkt. 

Hummingbird kan beter interpreteren wat de zoekopdracht precies is. Stel je voor dat je zoekt op: “wat is het beste restaurant in mijn buurt?”. Het vorige algoritme zou resultaten kunnen tonen over het beste restaurant. Hummingbird zal in dit geval rekening houden met de woorden “mijn buurt” en combineren met je locatie. 

Wat met de Panda en Penguin updates?

De Panda en Penguin updates waren aanpassingen van delen van het algoritme. Bij Hummingbird is het volledige algoritme herschreven, op een paar onderdelen na. In vergelijking met Hummingbird waren de Panda en Penguin updates slechts kinderspel. De kans is groot dat je hierdoor verkeer op je website bent verloren, of er net hebt bijgekregen. Toch maar even de analytics van de afgelopen maanden bekijken dus.