De theorie van het dode paard in online marketing

theorie van het dode paard in online marketing

De wijsheid van de Plains Indianen (waartoe de Sioux, Cheyenne, Absarokee, Kiowa, Comanche en Blackfoot behoren) die overgeleverd werd van generatie tot generatie zegt dat: “Wanneer je ontdekt dat je een dood paard aan het berijden bent, de beste strategie is om af te stijgen.”

In marketing hanteren bedrijven en agencies vaak veel meer “geavanceerde strategieën”. Dit zijn strategieën die mogelijks ook in de Great Plains van Noord-Amerika gebruikt konden worden, maar die een online marketing consultant, die strategisch en verstandig met zijn klanten omgaat, niet zou inzetten als hij ziet dat iets niet werkt.

theorie van het dode paard in online marketing

INDIANENSTRATEGIE
  • Koop een sterkere zweep.
  • Verander van ruiter.
  • Bedreig het paard dat je ermee stopt of het zal afmaken.
  • Duid een commité aan om het paard te bestuderen
  • Bezoek andere plaatsen om te kijken hoe men daar dode paarden berijdt.
  • Verlaag de standaarden zodat een dood paard toch als bruikbaar aanzien kan worden.
  • Werf externe ruiters aan om het dode paard te berijden.
  • Herclassificeer het dode paard als een paard met een leefbeperking.
  • Hang een aantal dode paarden aan elkaar om de snelheid op te drijven.
  • Zorg voor extra budget om het dode paard beter op te leiden.
  • Doe een productiviteitsstudie om te analyseren of lichtere ruiters een positieve invloed hebben op de snelheid van de paarden.
  • Verklaren dat een dood paard niet gevoed dient te worden en daarom minder kosten en overhead met zich meebrengt en dus meer bijdraagt aan de economie dan sommige andere paarden.
  • Herdefinieer de performantieverwachtingen van alle paarden.
  • Promoveer het dode paard en laat het een ondergeschikt paard aanwerven.

Moraal van het indianenverhaal

Als iets niet werkt, stop er dan mee en doe iets anders.

Het heeft geen zin om als online marketing consultant te blijven vasthouden aan strategieën die voor je klant niet werken. Durf als consultant die conversatie aan te gaan met klanten. Je klant heeft niks aan je als je een ja-knikker bent. Een slim alternatief appreciëren ze zeker en vast.

Als bedrijf heeft het ook geen zin om koppig hetzelfde te blijven te doen zonder resultaat, zelfs al staat het in een contract. Durf te veranderen als je online marketeer je dit geargumenteerd aanbeveelt. Hij is de specialist en heeft het beste met jou voor.