Black Friday 2018: 8 tips voor je e-commerce strategie

black friday 2018 tips

Black Friday is voor miljoenen mensen wereldwijd het moment om al serieus wat inkopen te doen voor Kerstmis of zichzelf te trakteren op allerlei producten. Black Friday valt steeds op de vrijdag na Thanksgiving (tussen 23 en 29 november) en is een van de grootste shopping-dagen van het jaar in de US. Dit jaar is de datum 23 november. Cyber Monday valt op 26 november. Wie interesse heeft in de evolutie van de verkoop op deze dag, beveel ik dit artikel aan.

Het volledige weekend van Black Friday tot aan Cyber Monday, de maandag na Black Friday, is dan ook een grote test voor heel wat e-commerce spelers. In andere landen zijn er ook nog speciale e-commerce shoppingdagen die aan interesse winnen: Singles’ day (11 november 2018) in China met vooral Alibaba als speler, Click Frenzy (15 mei 2018) in Australië en Buel Fin (16 – 19 november) in Mexico. Amazon.com had op zich vorige maand dan ook nog Prime Day, met nog betere kortingen.

Black Friday in België

Tot een paar jaar terug waren Black Friday en Cyber Monday een puur Amerikaans gegeven. De laatste jaren is het ook overgewaaid richting Europa en is het een groeiend fenomeen geworden. Dit getuigt onderstaande grafiek over zoekopdrachten gerelateerd aan “Black Friday”. Italië en Polen zijn absolute groeiers, maar ook België omarmt dit kortingenfestijn.

Black Friday in België is aan een opmars bezig

Bekijken we de trends in 2017 voor België dan zien we het volgende gebeuren: een jaarlijkse stijging, zelfs verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Voor Black Friday 2018 kunnen we weer een verdubbeling verwachten. Ook Singles’ Day (vrijgezellendag) groeit aan interesse.

Black Friday 2018: 8 tips voor uw webshop

Vorig jaar heb ik dan ook voor een aantal klanten in samenwerking met Google een strategie opgezet om Black Friday een succes te maken. Met resultaat! Voor de klanten die het gedaan hebben, was het steeds een recordmaand in omzet én winst. Uit deze projecten heb ik een aantal inzichten samengevat die kunnen helpen in 2018

Tip 1 / Stel een Black Friday deal samen

Je denkt misschien dat deze deals niets voor jouw product of bedrijf zijn, maar probeer het toch. Als je deal goed is, zal het je bedrijf niet schaden. Het kan perfect op enkele producten zijn en niet je volledig assortiment. Evalueer achteraf wat er goed en minder goed ging. Zo leer je uit dit experiment.

Tip 2 / Kies een goede korting

Black Friday wordt gekenmerkt door hoge kortingen tot -70% en zelfs meer. Voor veel bedrijven is dit niet haalbaar. Vorig jaar testten we met kortingen rond de 30 à 50%, wat mooie resultaten opleverde. Bij kortingen van 10% krijg je weinig extra return.

Tip 3 / Test je website

Kan je een stormloop van bezoekers verwachten, dan moet je er zeker van zijn dat je server die grote hoeveelheid kan trekken. Test dit op voorhand of bespreek met je systeembeheerder. Zorg er ook voor de mobiele versie van je website top is. 67% van alle aankopen gebeurde vorig jaar mobiel tijdens deze periode.

Tip 4 / Denk tijdig na over je advertentiestrategie

Wil je de deal uitlichten via zoekmachine adverteren of social media advertising? Denk deze dan tijdig uit en begin met het aantrekken van nieuwe bezoekers, het bouwen van remarketing-lijsten en grafische elementen voor je campagne te ontwerpen.

Tip 5 / Search Engine Optimisation

Je kan op voorhand ook al beginnen bouwen aan een landingspagina zodat deze geïndexeerd wordt en die dus al goed scoort bij de piek. Is het niet de eerste keer dat je meedoet aan deze kortingen, dan kan je PR doen rond vorige edities.

Tip 6 / Communiceer niet te vroeg

Ga geen mails uitsturen in oktober of begin november met de boodschap dat er waanzinnige kortingen aankomen. Dat zorgt ervoor dat mensen hun aankoop uitstellen tot de deal actief is.

Tip 7 / Volledig weekend

Het is een kleine moeite om de actie door te laten lopen tot Cyber Monday. Het weekend is voor velen nog een shopping-moment zagen we vorig jaar in België, dus focus niet alleen op de vrijdag, maar ga voor vier dagen shopping genot.

Tip 8 / Combineer online en offline

Heb je ook fysieke winkel(s)? Doe daar ook een actie, maar vraag de klanten die van het voordeel willen genieten vrijblijvend om extra gegevens en of ze zich willen inschrijven op de nieuwsbrief (denk wel aan GDPR). Zo kan je die later weer bereiken en creëren ze een hogere customer lifetime value.

Aan de slag?

September is stilaan het moment om als kleine webshop of grotere e-commerce speler aan de slag te gaan rond Black Friday en Cyber Monday. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een e-commerce strategie of advertentiecampagnes? Neem dan gerust contact op.

Hulp bij je Black Friday strategie nodig?

Neem contact op en we bekijken samen de mogelijkheden om je Black Friday campagne op te zetten.