Het einde van de Facebook Fangate

Geschreven door Davy Tollenaere. Gepost in Social Media

Facebook heeft recentelijk een aantal aanpassingen aan zijn API gemaakt. Voor online marketeers en bedrijven heeft vooral volgende wijziging het meest effect:

"You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page."

Wat betekent dit concreet?

fangate niet meer toegelaten op facebook om likes te verkrijgenAls je een Facebook app voor je pagina gebruikt (custom of via een third party app zoals Wishpond of Woobox voor Facebook) dan zweer je misschien wel bij de feature die bekend staat onder de naam "fangate". Zo kan je verschillende inhoud tonen aan fans en niet-fans.

Laten we Workout.be als voorbeeld nemen. Deze webshop in sportvoeding had onlangs een Facebook fotowedstrijd waarbij je ambassadeur van het bedrijf kon worden. Om te kunnen deelnemen (je foto's up te loaden) of te stemmen moest je fan zijn van de pagina.

Dit systeem zal binnenkort niet meer mogelijk of toegelaten zijn. Apps die momenteel deze feature aanbieden, zullen blijven werken tot 5 november. Apps die nu nog gemaakt worden, zullen de fangate niet meer kunnen gebruiken.

Waarom schakelt Facebook de fangate uit?

De reden die Facebook aanhaalt is om kwalitatieve connecties tussen merken en consumenten te leggen. Facebook wil dat mensen fan worden van een pagina omwille van het merk en niet van de acties. Het zou hiermee de user experience voor gebruikers en bedrijven moeten verhogen: de een krijgt relevantere content te zien en de ander kan beter targeten.

Waarom Facebook wel eens gelijk kan hebben

De uitleg van Facebook klinkt allemaal zeer aannemelijk. Hoeveel keer heb je zelf geen pagina geliked om mee te doen aan een wedstrijd, om dan niet te winnen en ofwel de pagina te vergeten (maar wel nog content van te zien) of te unliken.

  1. Je stream en die van je vrienden wordt vervuild met inhoud die niet relevant is.
  2. Facebook weet zelf niet meer wat relevant is: hun algoritme denkt dat je interesse hebt in iets, maar het is in werkelijkheid niet zo. Gevolg: je krijgt minder waardevolle zaken in je stream, waardoor je minder lang op Facebook bent en dus minder interessant bent voor advertisers.
  3. Je kan als bedrijf minder goed targeten of denkt dat je veel relevante fans hebt die "je product wel willen kopen" maar in feite "je product wel willen winnen".

Waarom het ook jammer is

Heel wat online marketing consultants gebruikten deze feature ook ten goede: door zeer relevante content te geven in ruil voor een like doe je niks verkeerd. Je attendeert hen dat jij die content hebt en houdt hen later op de hoogte van content die voor hen echt relevant is.

Bijvoorbeeld: als online marketeer zou ik een whitepaper kunnen schrijven over "Starten met een webshop". Ik zou aansluitend Facebook advertenties kunnen maken die gericht zijn tot kleine ondernemers. Als ze de whitepaper willen downloaden, dan moeten ze mijn pagina eerste liken, maar ze krijgen daarna ook nog zeer relevante content in hun stream over e-commerce marketing. Dat is relevant. Dat is zoals het hoort.

Voor ons dus weer de uitdaging om kwalitatieve fans te verkrijgen. En dat gaan we toch niet alleen door Facebook Ads doen hé (of willen ze door deze beslissing ook de inkomsten uit advertenties doen stijgen)?

Hoe gaat dit impact hebben op jullie?