Hummingbird: het nieuwe algoritme van Google.

Geschreven door Davy Tollenaere. Gepost in SEO

Na de 100% not provided is er een tweede opmerkelijk nieuwtje in SEO-land deze week. Google heeft op een bijeenkomst ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het bedrijf, aangekondigd dat het een nieuw algoritme gebruikt. Dit nieuwe algoritme is ongeveer een maand geleden onder de radar uitgerold en heeft de naam Hummingbird gekregen. Het nieuwe algoritme laat zoekopdrachten als complete vragen laat verwerken, in plaats van als afzonderlijke woorden. Hierdoor zouden complexe zoekopdrachten (long tail) betere zoekresultaten moeten opleveren.

100% NOT PROVIDED: Google versleutelt alle zoekwoorden

Geschreven door Davy Tollenaere. Gepost in SEO

De SEO apocalyps komt er aan. SEO'ers over heel de wereld constateren hetzelfde fenomeen: het aandeel not provided-keywords stijgt met een recordtempo richting de 100%. Google bevestigt: vanaf nu wordt elke zoekopdracht versleuteld via SSL en krijgen we geen informatie meer over welk zoekwoord voor organische trafiek zorgt. Het einde van SEO? Ik licht even toe.

Personal Branding in Google: hoe verschijn jij in de zoekresultaten?

Geschreven door Davy Tollenaere. Gepost in SEO

Enkele weken geleden was er op diverse blogs en twitter te lezen dat volgens een onderzoek van Kelly Services werknemers niet willen dat potentiële werkgevers hun social media profielen consulteerden. Als je dat niet wilt, zet je privacyinstellingen dan zo in dat dat niet mogelijk is, bedacht ik mij direct.

We doen het allemaal: "iemand googlen". Elke dag zouden meer dan 1 miljard namen van personen opgezocht worden op Google. Hetzij door een mogelijke werkgever, een klant, vrienden, of de persoon waarmee je een eerste date hebt...

De eerste pagina in Google is het belangrijkste

Een studie van Brandyourself bij 130 000 personen toont aan dat 94% van de mensen die andere personen op het internet opzoeken enkel naar de informatie op de eerste pagina kijken. Mocht dit nu voornamelijk positieve informatie zijn dan zou dit niet veel kwaad kunnen. De realiteit is echter anders. 25% van de personen zou geen positieve indruk nalaten volgens de informatie over hen op pagina 1 in Google en bij 15% zou het imago zelfs geschaad worden. In de helft van de gevallen heb je ook geen beheer over de informatie die op de eerste plaats staat. Slechts 2% heeft volledig beheer over alle zoekresultaten op pagina 1.